logo
Niedziela, 28 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Bogny, Walerii, Witalisa, Piotra, Ludwika – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Tomasz Jelonek
Rodzina i społeczeństwo
Wydawnictwo Salwator
 


Wydawca: Salwator
Rok wydania: 2010
ISBN: 987-83-7580-150-7
Format: 145x205
Stron: 288
Rodzaj okładki: miękka 
 

Kup tą książkę

 

Biblijny model małżeństwa i rodziny


Pismo Święte w wielu miejscach podejmuje problematykę ludzkiego małżeństwa i rodziny. Jako przykład można wskazać bardzo wyraźny akcent w nauczaniu proroków. Bóg nie waha się przedstawić swojej miłości do wybranego ludu za pomocą obrazu miłości oblubieńczej i małżeńskiej, co z kolei jest wezwaniem dla ludzi, aby ich miłość, mężczyzny i kobiety, była tak przeżywana, żeby była godna stać się obrazem najświętszej Miłości.

W naszym przedłożeniu jednak zajmiemy się bardziej fundamentalnymi tekstami, którymi w odniesieniu do modelu małżeństwa i rodziny są teksty opisu stworzenia w początkowych rozdziałach Księgi Rodzaju. Opisy stworzenia mogą być analizowane pod różnym kątem; one to stały się również przedmiotem ostrych kontrowersji, jakie wyniknęły pomiędzy naukami przyrodniczymi a Biblią. Dziś emocje już opadły, a teksty biblijne są wspaniałymi pouczeniami, jeżeli tylko umie się je czytać.

Pierwszy opis stworzenia, pochodzący z tradycji kapłańskiej, w perspektywicznym obrazie przedstawia nam Boże dzieło stwórcze realizowane w sześciu dniach stworzenia. Abstrahując w tym miejscu od dokładnej egzegezy tego opowiadania, zwróćmy uwagę na fakt, że pod względem teologicznym odpowiada on na trzy pytania: o Boga, o świat i o człowieka.

Trzecim zatem pytaniem, na które odpowiada opis stworzenia, jest pytanie, kim jest człowiek. Opis stworzenia człowieka rozpoczyna się od słowa uczyńmy i chociaż w wyliczaniu dzieł stwórczych stworzenie zwierząt i człowieka stanowi jedną całość, akt stworzenia człowieka podkreślony jest specjalnie. Wspomniane słowo podkreśla zamysł Boży, wyrażony jakby w formie konsultacji z radą przyboczną. Liczba mnoga, odnosząca się tu do Boga, akcentuje wyjątkowość dzieła, którego Bóg ma dokonać.
Ze względu na to wyróżnienie i wagę odpowiedzi biblijnej na pytanie o istotę człowieka rozpatrzymy ten problem pełniej, korzystając także z innych przesłanek biblijnych, które uzupełniają i wyjaśniają opis pierwszego rozdziału Księgi Rodzaju.
Człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże, aby panował nad ziemią i zwierzętami. W ten sposób autor natchniony chce przedstawić istotę człowieka. Obraz (selem) i podobieństwo (demut) wyrażają zasadniczo to samo, ich równoczesne użycie może być zabiegiem literackim, zmierzającym do tego, aby równości stworzenia i Stwórcy nie pojmować zbyt dokładnie, może także podkreślać wierność odbicia. Używając synonimicznych terminów, autor wyraził myśl, że człowiek jest dokładnym obrazem Boga. Oczywiście obraz nigdy nie dorównuje pierwowzorowi, ale coś z pierwowzoru posiada. W naszym przypadku człowiek upodabnia się do Boga najpierw przez otrzymaną moc, aby panować nad światem.
Myśl tę podkreślono także w Psalmie 8: Bóg uczynił człowieka niewiele co mniejszym od siebie, chwałą i czcią go uwieńczył i obdarzył władzą nad dziełami rąk swoich.
Człowiek posiada władzę nad stworzeniami dzięki swemu rozumowi i swojej woli. Te więc człowieka czynią obrazem Boga, ale jest to już dalszy wniosek wyprowadzony ze wzmianki o obrazie. Autorzy omawianego opisu nie mieli jeszcze wykrystalizowanych filozoficznych pojęć rozumu i woli, choć za pomocą swoich określeń prowadzą do wniosków, dających się przez filozoficzne pojęcia wyrazić.
Wniosek ten podkreśla późniejsze teksty sapiencjalne. Syrach pisze o ludziach:

Przyodział ich w moc podobną do swojej
i czynił ich na swój obraz.
Lęk przed nimi wpoił wszystkiemu, co żyje,
aby panowali nad zwierzętami i ptactwem.
Dał im wolną wolę, język i oczy,
uszy i serce zdolne do myślenia.
Napełnił ich wiedzą i rozumem
(Syr 17,3-7).

Księga Mądrości streszcza to rozumowanie, stwierdzając, że Bóg uzbroił człowieka w mądrość, aby panował nad istotami stworzonymi (por. Mdr 9,2) .

W Piśmie Świętym obraz i chwała (kabod) mają często pokrewne znaczenia. Termin kabod wiąże się z ideą mocy, ale równocześnie oznacza piękno, harmonię i blask. Człowiek więc uczestniczy w pięknie i blasku Boga. Uczestniczy także w jakiś sposób w Bożej wieczności, gdyż do nieśmiertelności Bóg stworzył człowieka - uczynił go obrazem swej własnej wieczności (por. Mdr 2,23).

Według Księgi Rodzaju funkcję obrazu człowiek ma spełniać przede wszystkim poprzez dwa działania: w odtwarzaniu obrazu Bożego Ojcostwa, aby napełniać ziemię, i w naśladowaniu Boga w Jego panowaniu przez poddawanie ziemi pod swoją władzę. Struktura literacka całej katechezy, w ramach której jest mowa o stworzeniu człowieka, pokazuje, że Bóg, który dokonał całego dzieła stworzenia, po stworzeniu człowieka odpoczął. Człowiek bowiem został mandatariuszem i kontynuatorem Bożego dzieła.

Choć ten pełen pogody obraz człowieka został później zeszpecony przez grzech, człowiek jednak nie stracił wszystkiego – Adam przekazuje obraz, otrzymany od Boga, swemu synowi Setowi. W Chrystusie, który znów pojednał wszystko z Bogiem, mamy najwierniejszy obraz Boga. Chrystus zaś, będąc pierworodnym między wielu braćmi, czyni ich na wzór swego obrazu. W Nim więc mamy znów otwartą drogę do realizacji ideału człowieczeństwa, jaki przedstawia Księga Rodzaju.
W urzeczywistnieniu tego ideału ma pomagać także różnica płci.

Księga Rodzaju stwierdza, że Bóg zrealizował swój zamiar, stworzył człowieka na swój obraz, stworzył mężczyznę i kobietę. Wzmianka o płci i jej różnicy może wydawać się wtrącona w tok opowiadania. Podkreśla ona jednak wagę zagadnienia, które w tym miejscu powinno być wspomniane. Zatem płeć człowieka, jej przeznaczenie, wzajemne uzupełnianie się, miłość i małżeństwo pochodzą od Boga i są dobre. Przed parą ludzką stawia bowiem Bóg swoje zadanie wyrażone w błogosławieństwie. Człowiek, realizując obraz Boży, ma zapełniać ziemię i czynić ją sobie poddaną. To ostatnie zadanie wypełnia przez wprowadzenie wokół siebie porządku i harmonii.

Zgodnie z zasadami poezji hebrajskiej występuje tu znamienne odwrócenie kolejności. Bóg porządkował świat (pierwsze trzy dni stwarzania) i zapełniał go (drugie trzy dni), człowiek, kontynuator Boga, ma zapełniać i porządkować. W każdym razie w swoich wymiarach ma przedłużać dzieło Boże. Bóg przekazuje człowiekowi jakby pałeczkę w sztafecie. I to świadczy o wielkości człowieka.


Zobacz także
Jarosław Hebel
Wielu z nas, mężczyzn, zastanawia się jak być dobrym ojcem? Gdzie należy szukać wzorców? Czy w ogóle istnieje jakiś wzór ojcostwa? Postacią, która przemawia do dzisiejszego człowieka może być św. Józef. W Piśmie Świętym nie zostało zapisane żadne słowo św. Józefa, ale bogactwo tej postaci ukazane jest przez jej konkretne czyny.
 
Jolanta Tęcza-Ćwierz
Wrzesień. Kolejny rok szkolny, nowe nadzieje, plany, obawy... Czasem stara niechęć do dzwonków, rozkładu zajęć, nauczyciela czy samej konieczności uczenia się. Zakup nowych podręczników, zeszytów, przyborów szkolnych. Mniej lub bardziej misterne skrywanie lęku przed tym, co nastąpi, czy będzie nowy nauczyciel, co tym razem uda się osiągnąć...
 
Przemysław Radzyński
Tożsamość ujawnia się kiedy stykamy się z kimś. Z obserwacji duchownych – kleryków, współbraci, nawet siebie – wiem, że w towarzystwie kobiet zachowujemy się inaczej. Wtedy staramy się bardziej być mężczyznami. Być mężczyzną to myśleć, mówić, działać jak mężczyzna. Dopiero później dochodzą cechy, które są charakterystyczne dla osoby dojrzałej, ale tradycyjnie przypisywane mężczyźnie: odwaga, umiejętności, takie jak: konfrontacja - chociażby przez rozmowę, jasne i wierne prezentowanie swoich poglądów, upominanie bliźnich.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS