logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Rinaldo Falsini
Gesty i słowa Mszy Świętej
Wydawnictwo Bratni Zew
 


Rinaldo Falsini
Gesty i słowa Mszy Świętej
Aby je lepiej rozumieć
Poradnik
stron 216, format 130x210mm
ISBN 978-83-88903-72-4
cena det. 29.90 zł
Kup tą książkę

 
Przedmowa
 
Prezentowane tutaj strony komentarza do poszczególnych momentów, obrzędów i modlitw celebracji eucharystycznej napisane zostały dla czytelników miesięcznika „Adveniat”, wydawanego przez Opera della Regalita di Nostro Signore Gesu Christo (Dzieło Ofiarowania się Naszego Pana Jezusa Chrystusa), które od 1931 roku przez długie lata poświęcone było formacji liturgicznej ludu chrześcijańskiego, przede wszystkim za pomocą swoich publikacji, które ukazywały się aż do 1999 roku. Geneza tej książki usprawiedliwia jej ograniczenia i niedoskonałości – w szczególności niektóre powtórzenia, skrótowość i brak odwołań do dokumentów – tym bardziej, że pozwalają one zachować zalety rodzinnego nastroju i bezpośredniość, ułatwiając zrozumienie i lekturę. A bardziej wymagający czytelnik będzie mógł dotrzeć do poważniejszych opracowań i specjalistycznych słowników.
 
Nakłoniony usilnymi prośbami czytelników i przyjaciół, zdecydowałem się fragmenty drukowane poprzednio w „Adveniat” zebrać obecnie w jednym tomie, z zamiarem udostępnienia ich szerszemu kręgowi odbiorców, którzy chcieliby poznać słowa i gesty powtarzane podczas każdej Mszy Świętej, których rozumienie konieczne jest do świadomego uczestnictwa, a które jednak często pozostają nieznane co do swego pochodzenia i znaczenia.
 
Po ogólnym wprowadzeniu (nazwy, tło historyczne, założenia dotyczące zgromadzenia i biegunów celebracji i niedzieli), tekst dzieli się na pięć części: strukturę obchodów (obrzędy wejścia, liturgia Słowa, liturgia eucharystyczna, obrzędy zakończenia); aklamacje, modlitwy i odpowiedzi; postawy i ruchy, pozdrowienia i wezwania; słowa kluczowe i podstawowe wyrażenia Modlitwy Eucharystycznej. Na końcu umieszczony został dodatek o Eucharystii sprawowanej w sobotę wieczorem, o komunii udzielanej z kielicha i na rękę, o składce podczas Mszy Świętej, o związku sakramentu pokuty i Eucharystii, o Eucharystii i adoracji oraz o Eucharystii i dialogu ekumenicznym.
 
W 55 rozdziałach (liczących średnio po trzy lub cztery strony) dokonany został przegląd obrzędów i modlitw liturgicznych, stanowiących jedną całość, przy zachowaniu kryterium wskazanym przez soborową Konstytucję Sacrosanctum concilium (nr 48): wychodzić od analizy obrzędów i modlitw, aby dotrzeć do „zrozumienia” obchodzonego misterium.
 
Książka skierowana jest do tych, którzy regularnie bądź doraźnie uczestniczą w niedzielnej Eucharystii, aby pomóc im w „lepszej” modlitwie, aby weszli w ducha i rytm celebracji. Cel nie ma zatem charakteru intelektualnego lub doktrynalnego, lecz jest konkretny i praktyczny. Czytelnik jest prowadzony do zaznajomienia się z aspektami doktrynalnymi i rzeczywistymi wymiarami misterium eucharystycznego dzięki „odkryciu” słów i gestów. Każdy temat jest umiejscawiany we Mszy Świętej, wyjaśniane jest jego pochodzenie i znaczenie, a na koniec proponowana jest refleksja osobista. W ten sposób od pojedynczych elementów dociera się do „centrum” wiary w misterium eucharystycznym.
 
Godząc się na druk nowego wydania w wydawnictwie „Ancora” życzyłbym sobie, aby przychylne przyjęcie dwóch pierwszych wydań (ukazała się także wersja hiszpańska) mogło się i tym razem powtórzyć, zwłaszcza, że w tym samym czasie ukazuje się trzecie, wzorcowe wydanie Mszału Rzymskiego, które mogłem przejrzeć i wykorzystać podczas szczegółowej rewizji mojego tekstu. W przeddzień 40. rocznicy Soboru Watykańskiego II odczuwam potrzebę wspomnienia z żywą wdzięcznością kardynała Ferdinanda Antonellego – któremu zadedykowałem swoją pracę wydaną w 1992 roku – a który we wrześniu 1962 roku powołał mnie do sekretariatu soborowej Komisji liturgicznej, co odcisnęło piętno na całym moim życiu poprzez zaangażowanie w posoborową odnowę liturgiczną.
 
Rinaldo Falsini
 
Kup tą książkę
***
 
 
Skróty
 
KO - Dei Verbum, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Soboru Watykańskiego II
EM - Eucharisticum mysterium, Instrukcja o Kulcie Tajemnicy Eucharystycznej, 1967
KDK - Gaudium et spes, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Soboru Watykańskiego II
OWMR - Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego (zatwierdzone 6.XI.2003 r.) Dokument ten zawiera wskazówki i wyjaśnienia w kwestii celebracji eucharystycznej.
KK - Lumen gentium, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Soboru Watykańskiego II
DP - Presbyterorum ordinis, Dekret o posłudze i życiu kapłanów Soboru Watykańskiego II
KL - Sacrosanctum Concilium, Konstytucja o liturgii świętej Soboru Watykańskiego II
DE - Unitatis redintegratio, Dekret o ekumenizmie Soboru Watykańskiego II
 

Zobacz także
Rafał Maciejewski

Środa Popielcowa rozpoczyna okres Wielkiego Postu. Ten szczególny czas od lat budzi kontrowersje dotyczące doboru pieśni w wielu muzycznych środowiskach. Liczni muzycy kościelni skupiają się jedynie na jednym z czynników kształtujących ten czas, a mianowicie na tematyce Męki Pańskiej, tym samym zasłaniając pozostałe idee przewodnie tych szczególnych chwil. W swoim artykule chciałbym ukazać wartość podziału okresu Wielkiego Postu i pokazać, że również w pierwszej części znajdzie się miejsce na staropolskie pieśni pasyjne.

 
ks. Mirosław Tykfer

Pustka życia, nieustanne zmęczenie, zniechęcenie duchowe. Tak bywa. Niektórzy mówią, że nawet często. Może to praca, może problemy osobiste. A może przyczyna jest prostsza, a lekarstwo w zasięgu ręki? Odpowiedzi szukam w Ewangelii na święto Przemienienia Pańskiego. Już sama nazwa daje nadzieję, że możliwa jest jakaś zmiana. Tylko jaka?

 
Leszek Gęsiak SJ

Historia Jezusa jest także historią Króla. Ale dziwne jest to Jego bycie Królem. Przychodzi na świat w żłobie i ubóstwie, przemieszcza się pieszo, jada z ubogimi i grzesznikami, spotyka ludzi, rozmawia z nimi, pomaga im, uzdrawia, uczy. Nie żyje w pałacu i między dworzanami. I w końcu nie broni się, gdy jest oskarżany przez naród, z którego się wywodzi. Król inny od wszystkich. Ale nasz! I prawdziwy! Gdy Jezus wydany przez swoich stanął przed Piłatem, ten zapytał go, czy jest królem. Jezus odparł: „Tak, Ja nim jestem”.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS