logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Karl Barth
Jedna chwila - jedno spojrzenie
Wydawnictwo M
 


Format: 140/200 mm; s. 108
ISBN: 83-7221-477-8
Cena: 19,90 PLN
 
Kup tą książkę

 
Twoje Prawo jest moją rozkoszą (Ps 119,77)
 
Jego wezwanie
 
Od wszelkich innych nakazów przykazanie Boże różni się tym, że jest przyzwoleniem. Jest darem wolności. Wszystkie pozostałe nakazy znaczą, że ktoś człowiekowi wmawia (żeby nie powiedzieć: kładzie mu do głowy), że coś mu w jego życiu przeszkadza. Wszystkie one zasiewają w człowieku nieufność: wmawiają mu, że pozostawienie mu wolności mogłoby być dlań niebezpieczne. Mógłby tej wolności nadużyć. Ze wszystkich stron próbują go zastraszyć. I na tym strachu budują. Rodzą w nim strach, utrzymują go w zastraszeniu. Nakazywanie staje się wtedy w rzeczywistości zakazywaniem i odmawianiem wszelkich zezwoleń. Przykazanie Boże daje człowiekowi wolność. Przykazanie Boże zezwala. Jest nakazem w tylko tym znaczeniu, a nie w żadnym innym. Przykazania Boże i przykazania ludzi zdają się zmierzać w tym samym kierunku, a mimo to są czymś zupełnie innym. Przykazanie Boże nie wywiera przymusu na człowieku. Ono rozsadza oddziaływanie przymusu, pod którym żył. W przykazaniu Bożym człowiek nie znajdzie nieufności. Ono tchnie ufnością. Przykazanie to nie buduje na strachu człowieka – przeciwnie, dodaje mu odwagi. A to wszystko dlatego, że jest ono jedną z postaci łaski Bożej: branie na siebie słodkiego jarzma i lekkiego brzemienia jest dla nas wytchnieniem. Zapewnia nam je Bóg, dając swe przykazanie.

Zobacz także
Łukasz Dulęba, Marcin Pera
Prawdziwy dialog musi opierać się na trzech filarach. Poza wspomnianą postawą otwartą są to także: poszanowanie partnera dialogu oraz zachowanie własnej tożsamości. Bardzo często brak dialogu jest wyrazem słabej tożsamości. Wierność własnej tożsamości jest tu nieodzowna, bez niej urzeczywistnienie dialogu będzie niemożliwe...

Rozmowa z abp. Henrykiem Muszyńskim.
 
Marcin Jarzembowski
Problem wiary, jak i samą wiarę, należy rozważać w kontekście pozaczasowym. Problem wiary należy do natury człowieka. On zawsze – niezależnie od czasu – staje przed człowiekiem jako konkretne wyzwanie, konkretna rzeczywistość, z którą on się zmaga. To problem bardzo rozbudowany – bo co oznacza wiara dla katolika, buddysty, islamisty, wyznawcy judaizmu?

Rozmowa z bp. Janem Tyrawą – ordynariuszem diecezji bydgoskiej.
 
Barbara Rzepka
Nawrócenie w życiu człowieka wierzącego, szukającego Boga, należy do problemów niemożliwych do rozwiązania w życiu raz na zawsze. Chrzest, wtajemniczenie w sakramenty Kościoła to tylko pierwsze kroki. Bardzo często nawrócenie, które dokonuje się u człowieka religijnego, dotyczy przechodzenia od religii do wiary. Nawrócenie jawi się jako nierozerwalnie związane z poznaniem Boga.  
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS