logo
Sobota, 27 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Sergiusza, Teofila, Zyty, Felicji – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
kard. Gianfranco Ravasi
Biblia jest dla ciebie
Wydawnictwo Święty Wojciech
 


Wydawca: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7516- 396-4
Format: 140x210
Rodzaj okładki: miękka 

Kup tą książkę

 

Przebaczenie

Ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko;
wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję
i ucałował go
(Łk 15,20)

Wybitny filozof, Blaise Pascal, w swych Myślach tworzy dialog Boga z duszą na temat grzechów często ignorowanych przez człowieka - gdyby się ujawniły, spowodowałyby wielki dyskomfort grzesznika. Bóg jednak oświadcza: Nie popadaj w rozpacz, ponieważ twoje grzechy zostaną ci ukazane w tej samej chwili, w której będą ci wybaczone. Wina, nawrócenie, przebaczenie są rzeczywistościami powiązanymi ze sobą i już w Starym Testamencie często spotykamy radosną celebrację Bożego przebaczenia: Szczęśliwy ten, któremu została odpuszczona nieprawość, którego grzech został puszczony w niepamięć (Ps 32,1). Słynny De profundis wysławia ten wielki dar, oczekiwany z napięciem tak, jak strażnicy oczekują świtu. Ty udzielasz przebaczenia [...]. U Pana bowiem jest łaska i w obfitości u Niego odkupienie (Ps 130,4.7).

Chociaż sprawiedliwość Boża jest surowa i rozciąga się "do trzeciego i czwartego pokolenia", to Jego miłosierna miłość jest nieskończona i rozlewa się "w tysiączne pokolenia" (por. Wj 20,5-6; 34,7). Dlatego prawo biblijne opisuje ofiarnicze ryty przebłagalne, które mają być sprawowane w świątyni; ich najwyższym wyrazem jest uroczystość Jom Kippur, po hebrajsku "pokuta, przebaczenie", autentyczna zbiorowa absolucja Izraela (Kpł 16). Prorocy podkreślą jednak konieczność nawrócenia serca w myśl znanego wezwania z Miserere: Ty się bowiem nie radujesz ofiarą. [...] Moją ofiarą, Boże, duch skruszony; nie gardzisz, Boże, sercem pokornym i skruszonym (Ps 51,18-19).

Nowy Testament przesiąknięty jest tematem przebaczenia, które wyrasta z miłości Boga i z nawrócenia człowieka. Niezapomniana przypowieść o pełnym grzechu synu marnotrawnym i ojcu pełnym przebaczenia, przytoczona przez Łukasza (Łk 15,11-32), jest niemal scenariuszem historii grzechu, nawrócenia i przebaczenia. Spotkanie dwóch miłości, Boga i nawróconego, wyrażone jest przez Jezusa we wstrząsających słowach o jawnogrzesznicy: Odpuszczone są jej liczne grzechy, ponieważ bardzo umiłowała (Łk 7,47). Odpuszczanie grzechów przez Jezusa często wzbudza reakcje słuchaczy: Któż może odpuszczać grzechy, prócz jednego Boga? (Mk 2,7).
Tym samym ustanowi On w Kościele posługę jednania (2 Kor 5,18). Uczyni to, zapowiadając Piotrowi: co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie (Mt 16,19; zob. Mt 18,18), ale także Apostołom: którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone (J 20,23). Fundamentem tego daru, który osiągnie apogeum w sakramencie pojednania, jest śmierć Jezusa, co On sam ogłosi nad kielichem wina podczas Ostatniej Wieczerzy: to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów (Mt 26,28). Najstarsze Credo, przekazane przez Pawła, mówi, że "Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy" (1 Kor 15,3). Ostatnim gestem Jezusa na krzyżu będzie przebaczenie skruszonemu łotrowi i samym krzyżującym (Łk 23,33-43).

Chrześcijanin zatem, naśladując swego Pana i Mistrza, musi przebaczać nie aż siedem, lecz aż siedemdziesiąt siedem razy (Mt 18,22), pamiętając o prośbie, którą każdego dnia zanosi w Ojcze nasz: Odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom. Przebaczajmy, ponieważ i nam przebaczono.


Zobacz także
ks. Tadeusz Hanelt
Niewielka mieścina Abel-Mechola znajdowała się parę kilometrów na wschód od Jordanu, w północnej części Gileadu. Jednym z jej mieszkańców był niejaki Elizeusz, syn Szafata. Pracował właśnie na roli, orząc w dwanaście par wołów, gdy zbliżył się do niego sławny w Izraelu prorok Eliasz. Podszedłszy do niego zarzucił na niego swój płaszcz. Oznaczało to, że wybiera go jako swego ucznia...
 
ks. Tadeusz Hanelt

Światło zawarte na kartach Pisma Świętego objawia nas samych, ukazuje człowieka w grozie jego życia, w cieniu jego problemów i niedoskonałości. Człowiek Biblii, którego poznajemy przy dogłębnej lekturze, nie powinien być nam obcy, jest bowiem tym, który reprezentuje nas w spotkaniu z Bogiem; tym, wobec którego Boża interwencja jest świadectwem, że Bóg dotyka swoją miłością także i naszego życia. Czego więc potrzeba pogrążonemu w trosce człowiekowi?

 
ks. Krzysztof Napora SCJ

Być może biorąc do ręki Biblię i otwierając jej karty, zadajemy sobie czasem „po cichu” pytanie, czym właściwie jest ta księga? Dlaczego to właśnie po nią sięgam, szukając światła, mądrości, pokoju, Boga? Dlaczego to właśnie ona, a nie jakaś inna, „stróżuje na moim nocnym stoliku” (R. Brandstaetter)? Dlaczego jest dla mnie nieustannie punktem odniesienia? Czy tylko dlatego, że zawiera opis niezwykłych wydarzeń, które rozegrały się w historii narodu wybranego, zapis nadprzyrodzonych interwencji Boga w historii umiłowanego ludu? 

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS